آموزش ویژوالهای Power BI از نوع Custom visual (شماره7): ویژوال Funnel Chart by Powerviz

آموزش ویژوالهای Power BI ویژوال Funnel Chart by Powerviz

در این مقاله به بررسی ویژوال Funnel Chart می پردازیم. فایل سمپل (pbix) این ویژوال اینجا کلیک کنید یا از آدرس زیر دانلود کنید:

https://appsource.microsoft.com/en-us/product/power-bi-visuals/truvizinc1674781244292.funnel-chart-by-powerviz?tab=Overview

طریقه اضافه کردن ویژوال Funnel Chart

معمولا Custom visualها بصورت پیش فرض در Power BI وجود ندارند و باید بصورت دستی به بخش Visualization اضافه شوند. کلیه این ویژوال ها در سایت مایکروسافت موجود هستند و با سرچ در گوگل هم می توان بسادگی آن ها را پیدا کرد. این ویژوال ها دارای دو نوع فایل بر روی وبسایت جهت دانلود هستند. یک فایل اصلی با پسوند pbiviz که برای دانلود آن نیاز به ورود به اکانت مایکروسافت تان دارید و معمولا برای کسانی است که نرم افزار را خریداری کرده اند. اما اگر از ورژن رایگان نرم افزار استفاده می کنید می توانید نسخه Sample با پسوند pbix را دانلود کرده و با کارکرد ویژوال مربوطه آشنا شوید. دسترسی به فایل سمپل این ویژوال در آدرس بالا امکان پذیر است.

با باز کردن فایل pbix دانلود شده ویژوال Funnel Chart به بخش Visualization اضافه می شود.

معرفی Funnel Chart

این فانل یک ویژوال پیشرفته جهت ردیابی و مطالعه حرکت داده ها در طی مراحل مختلف پروسه های کسب و کار است. این ویژوال بویژه در ارزیابی پایپ لاین فروش و فعالیت های مارکتینگ و الگوهای ترافیک وبسایت بسیار کاربردی و ارزشمند است.

این ویژوال دارای فیچرهای متفاوتی است از جمله:

  • conditional formatting
  • تقسیم مراحل به زیرمراحل (dividing stages into sub-stages)
  • ranking
  • fill patterns
  • نمایش نرخ تبدیل (conversion rate display)
  • گستره متنوعی از رنگ ها (a diverse array of color options)

به عنوان مثال تصویر بالا قیفی است که با استفاده از داده های موجود در جدول زیر ایجاد شده است و مراحل مختلف استخدام را بصورت عددی در هر مرحله از پروسه استخدام به تصویر کشیده است. همان طور که می بینید از 100 نفری که برای شغل مورد نظر درخواست داده اند در انتها 10 نفر پیشنهاد شغلی را دریافت می کنند و میزان عددی هر مرحله به تفکیک آورده شده و هر چه از بالای قیف به سمت پایین آن حرکت می کنیم این اعداد کوچکتر می شوند. در انتها مجموع کلیه اعداد هر مرحله نیز آورده شده است.

در ادامه به بررسی فیچرهای مختلف این ویژوال می پردازیم.

انواع Funnel Chart

Funnel Chart دارای 4 استایل مختلف بصورت زیر است:

  • Bar
  • Straight
  • Curved
  • Pyramid

این 4 مدل مختلف فانل با استفاده از دیتای جدول زیر بدست آمده اند. بدین صورت که order priority در بخش category و مجموع فروش در بخش Measure قرار گرفته است. در واقع این فانل ها میزان فروش را به تفکیک اولویت سفارش نشان می دهد. همان طور که در بخش Legend یا راهنمای قیف ها مشخص است اولویت سفارش یا Order priority به تفکیک رنگ به 4 نوع Medium, High, Critical, Low تقسیم شده است.

همچنین می توان جهت قیف را می توان بصورت عمودی یا افقی تعیین کرد.

Data Colors

یکی دیگر از فیچرهای این فانل Data Color می باشد. این ویژوال 7 طرح رنگی و بیش از 30 پالت رنگی شامل پالت های رنگی طراحی شده مختص افراد مبتلا به کور رنگی را ارائه می کند.

این فانل ها با استفاده از داده های جدول زیر ایجاد شده اند و میزان بازدید افراد از بخش های مختلف یک وبسایت در طی سفر مشتری (Customer Journey) را به تصویر کشیده اند. مراحل مختلف به ترتیب از بالا به پایین قیف در جدول زیر درج شده است و میزان بازدید افراد از هر کدام از مراحل خرید در وبسایت به تفکیک رنگ در فانل های فروش مشخص شده است.

تنظیمات فانل بصورت زیر است.

برای اضافه کردن راهنما یا Legend از بخش Format گزینه Legend را روشن کرده و سایز فونت را درشت می کنیم. می توانیم فونت را Bold کنیم یا نوع فونت را تغییر دهیم و سایر تغییرات دیگر همگی از این بخش امکان پذیر است.

Labels

Labels، کتگوری ها، مقادیر ارزشی و مقادیر درصدی را نمایش می دهند و با نشان دادن این جزئیات علاوه بر اینکه دیتای بیشتری را با یک نگاه به کاربر منتقل می کنند به فهم بهتر دیتا نیز کمک می کنند.

همچنین Custom Labels کمک می کند تا متن های شخصی سازی شده بر حسب نوع بیزنس و شرایط و سلایق در ویژوال نمایش داده شود و اطلاعات توصیفی و معناداری را برای کاربران ارائه دهد.

در قیف زیر تعداد افراد در هر مرحله از قیف فروش به تفکیک به همراه درصد نسبت به کل بصورت Lable به تصویر کشیده شده است. جدول داده ها نیز در زیر آمده است. طبق این ویژوال از 10000 نفر ورودی قیف در مرحله Awareness، در نهایت 2500 نفر اقدام به خرید نهایی می کنند. مجموع کل مراحل 26000 نفر است و نسبت 10000 در مرحله اول به کل 38% است این در حالی است که نسبت خرید نهایی به ورود به قیف 2500 به 10000 یا 25% می باشد و یا نسبت خرید نهایی به قصد خرید 2500 به 3000 یا 83% می باشد. بنابراین باید نسبت به مفهوم درصدهای بکار رفته در ویژوال و کاربرد آن ها آگاه باشیم تا بتوانیم استفاده بهینه ای از آن برای انتقال مفاهیم و اهمیت KPI ها داشته باشیم.

Fill Patterns

این ویژگی فانل اجازه می دهد تا برای نمایش بخش های تفکیکی که عموما در قسمت Legend مشخص می شود از الگوها و Pattern های متنوع و رنگی استفاده کرد. در مثال زیر دسته بندی محصولات مختلف را با پترن های متفاوت در طول قیف نشان داده. برای furniture از طرح نقطه دار و برای Technnology از طرح ساده و برای Office supplies از طرح های لوزی شکل با گرادیان آبی و سبز استفاده کرده است.

برای انتخاب Pattern می توانید از لیست Pattern های ویژوال استفاده کنید و یا Pattern های خودتان را آپلود کنید.

دقت کنید که Fill Patterns تنها زمانی قابل استفاده است که در بخش Legend حتما از دیتا استفاده شده باشد و این قسمت خالی نباشد. سایر داده ها در تنظیمات ویژول به صورت زیر است.

Ranking

این ویژگی فانل اجازه می دهد تا مراحل یک پروسه مشخص را بر اساس رتبه نمایش دهید. بعنوان مثال در شکل زیر 4 مرحله اول (بیشترین) و 4 مرحله آخر (کمترین) در تبدیل فروش به همراه تعداد تبدیل و مراحل تبدیل به نمایش درآمده است. در پایین نیز تعداد کل مراحل موجود در کل پروسه ذکر شده است. بدین وسیله شما می توانید مراحل Top/Bottom Stages در قیف تان را فیلتر کنید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

این آپشن کمک می کند تا میزان کارایی نرخ تبدیل را بصورت بصری نشان داده و نقاطی را که جای توسعه و بهبود در فرایند کلی کار دارند را شناسایی کنیم.

مهم ترین مواردی که در قسمت Format می توان تنظیم کرد بشرح زیر است:

  • Line size
  • Line color
  • Font family
  • Styling
  • Text size
  • Text color

Totals

این گزینه به شما اجازه می دهد تا عدد کل را در پایین یا بالای ویژوال نمایش دهید.

داده های این قیف مطابق جدول زیر است و تعداد افراد در هر مرحله از قیف فروش را نشان می دهد.

البته می توانیم این قیف را بر حسب مکان تفکیک کنیم که به شکل زیر در می آید.

Conditional Formatting

با استفاده از این ویژگی می توانید اطلاعات مهم را هایلایت کنید، ترندها را شناسایی کنید یا بر روی داده های مشخصی تاکید کنید. همه این کارها را می توان با انتخاب رنگ متفاوت برای مرحله یا قسمت مورد نظر انجام داد. داده های این قیف همان جدول فانل قبلی است و در اینجا مرحله Quotes هایلایت شده است.

در تنظیمات زیر Stage ای که با Q آغاز شده است هایلایت شده است:

سایر تنظیمات بصورت زیر است:

Show Condition

این فیچر به کاربر این امکان را می دهد که بر روی نمایش یا عدم نمایش ویژوال کنترل داشته باشد. بدین منظور یک ستون یا Measure از نوع Boolean (0/1) نیاز است. زمانیکه حداقل مقدار عدد 1 باشد، ویژوال را نمایش می دهد و زمانی که صفر باشد پیغام خطا را نمایش می دهد. به عنوان نمونه در این مثال دیتای مربوط به Email Marketing نباید برای بازدیدکنندگان افشا شود. بنابراین با نمایش این پیام می توانیم کاربر را جهت انتخاب گزینه مناسب هدایت کنیم.

ANNOTATIONS and GRID VIEW

این فیچر قابلیت های بسیار جذابی دارد از جمله امکان قرار دادن عکس، لینک و Measure، اصلاح تایپوگرافی و تغییرات ظاهری.

GRID VIEW نمایی جدول مانند به داده ها می دهد. بعلاوه شما می توانید از قابلیت های search, filter، بازیابی دقیق مقادیر و همچنین تغییر ساختار داده استفاده کنید.

نکته: زمانی که در حال استفاده از ANNOTATIONS در reading mode هستید، Power BI تنها تغییرات همین Session را ذخیره می کند و پس از Refresh کردن تمامی اطلاعات به حالت آخرین ورژن ذخیره شده برمی گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا