آموزش ویژوالهای Power BI از نوع Custom visual (شماره6): ویژوالTimeline Slicer

آموزش ویژوالهای Power BI ویژوال Timeline Slicer

جهت دریافت فایلهای مقاله :آموزش ویژوال های Power BI از نوع Custom Visual: ویژوال Timeline Slicer” لطفا اینجا کلیک کنید.

مقدمه ای در مورد ویژوال Timeline Slicer

نرم افزار Power BI قابلیت‌ها و امکانات بسیاری در مصورسازی داده ها دارد و به صورت پیش فرض تعداد زیادی ویژوال در اختیار کاربران قرار می دهد. این ویژوال ها امکان ساخت داشبوردهای کاربردی را فراهم می کنند. علاوه بر ویژوال‌های پیش فرض، می‌توان از کاستوم ویژوال هانیز ااستفاده کرد.

Timeline Slicer یکی از کاستوم ویژال های Power BI است که توسط مایکروسافت ساخته شده است و به شما اجازه می دهد که با جابجا کردن نوار لغزنده جدول زمانی، محدوده تاریخ را در گزارش های خود تنظیم کنید. این Slicer در اصل به عنوان یک فیلتر در Power BI عمل می کند. این ویژوال، فیلتر کردن داده ها بر اساس بُعد تاریخ را آسان و سرگرم کننده می نماید. Timeline Slicer به کاربران این امکان را می دهد که داده ها را در برش های زمانی مختلف، فیلتر و مشاهده کنند.

نحوه اضافه کردن ویژوال Timeline Slicer

برای نصب Timeline Slicer می‌توانید ویژوال را مستقیماً از Marketplace درPower BI دانلود کرده و طبق مراحل زیر، نصب را انجام دهید:

با کلیک بر روی آدرس https://app.powerbi.com/visuals?WT.mc_id=Blog_Visuals بایستی Timeline Slicer را مشاهده کنید. در صورت مشاهده نکردن ویژوال مورد نظر، آن را از نوار جستجو بیابید.

در Power BI Desktop، در قسمت Visualizations، Import a visual from a file را انتخاب کنید.

روی Import کلیک کرده و فایل دانلود شده با پسوند .pbiviz را انتخاب نمایید. در انتها، نماد ویژوال جدید را در قسمت Visualizations مشاهده خواهید کرد:

نحوه استفاده از Timeline Slicer

دیتاست مورد نظر خود را در Power BI Desktop بارگزاری کنید (در صورت تمایل برای استفاده از دیتاست این مقاله، فرم انتهای مقاله را تکمیل نمایید).

به قسمت Visualizations بروید و مانند تصویر زیر روی نماد Timeline Slicer کلیک کنید.

از آنجایی که Timeline Slicer یک ویژوال مستقل نیست، داده های ویژوال های دیگر را با توجه به برش زمانی انتخاب شده فیلتر می کند. ما به ویژوال دیگری برای نشان دادن نحوه عملکرد Slicer نیاز خواهیم داشت. برای ویژوال دوم، از یک نمودار خطی ساده استفاده خواهیم کرد. برای انجام این کار، روی فضای کاری خالی کلیک کنید تا Timeline Slicer را از حالت انتخاب خارج کنید و سپس بر روی نمودار خطی کلیک نمایید.

Timeline Slicer خود را انتخاب کنید و سپس ستون Date را بکشید و مانند شکل زیر در قسمت Time قرار دهید.

سپس، نمودار خطی خود را انتخاب کنید و ستون Date را به قسمت X-axis بکشید. همین کار را با NumberOfPens انجام دهید اما آن را مطابق شکل زیر به قسمت Y-axis اضافه کنید.

.

ویژوال ها در فضای کاری شما به این صورت خواهند بود:

تصویر بالا نمودار خطی را در بالا نشان می دهد که Timeline Slicer در زیر آن قرار دارد. همانطور که می بینید، نوار لغزنده دیگری در بالای Timeline Slicer به شما امکان می دهد داده های خود را بر اساس سال، سه ماهه، ماه، هفته یا روز فیلتر کنید. در سمت راست آن، می‌توانید محدوده تاریخی را ببینید که دوره زمانی را که در حال حاضر توسط Slicer انتخاب شده است، نشان می‌دهد.

اگر سلول‌های خاصی را در Timeline Slicer انتخاب کنید، محدوده و نمودار خطی را تغییر می‌دهد. همانطور که مشاهده می کنید، نمودار خطی با توجه به تغییر Timeline Slicer متفاوت می شود.

سفارشی سازی ویژوال (Customizations)

در حال حاضر، ممکن است احساس کنید که این ویژوال، جذابیت بصری بالایی ندارد. بنابراین می توانید برخی از تنظیمات آن را تغییر دهید.

تنظیمات و بخش های مختلف ویژوال

 با انتخاب Format Visual دو تب Visual و General مشاهده می‌شود.

تَب Visual

    در تَب Visual، گزینه‌های مختلفی مانند Force selection، Weeks Determination Standards، Fiscal Year، First Day of Week، Range Header، Cells، Granularity، Labels و Scroll position auto adjustment را خواهید یافت. بیایید هر یک از این ها را بررسی کنیم:

    Force Selection

      با استفاده از این گزینه می‌توانید به طور خودکار، دوره فعلی یا آخرین دوره موجود در Timeline Slicer را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر جزء انتخاب شده در ویژوال، سال باشد، گزینه آخرین دوره موجود (Latest available period)، آخرین سال موجود را انتخاب می کند در حالی که دوره فعلی (Current period)، سال جاری را انتخاب می نماید.

      استانداردهای تعیین هفته (Weeks Determination Standards)

        با استفاده از این تَب ، می توانید استاندارد هفته را به هیچ یا ISO 8601 تغییر دهید.

        سال مالی (Fiscal Year)

          این تَب، تاریخ شروع سال مالی را تغییر می دهد.

          روز اول هفته (First Day of Week)

            می‌توانید از این تَب برای تغییر روزی که می‌خواهید هفته مربوط به Slicer شروع شود، استفاده کنید.

            محدوده سربرگ (Range Header)

              با استفاده از این تَب می توانید رنگ و اندازه فونت Range Header را تغییر دهید. همچنین می توانید Range Header را خاموش کنید.

              سلول ها (Cells)

                این تَب به شما این امکان را می دهد که رنگ سلول های انتخاب شده و انتخاب نشده را تغییر دهید.

                Granularity

                این تَب به شما این امکان را می دهد که رنگ Scale و لغزنده آن را تغییر دهید. همچنین می‌توانید جزئیاتی را که نمی‌خواهید در Slicer در دسترس باشند، خاموش کنید.

                برچسب ها (Labels)

                  این تَب به شما این امکان را می دهد که رنگ و اندازه فونت برچسب ها را تغییر دهید. خاموش کردن نمایشگر همه باعث می شود که فقط برچسب Granularity انتخاب شده، نشان داده شود.

                  1. تنظیم خودکار موقعیت اسکرول (Scroll position auto adjustment)

                  روشن کردن این گزینه به طور خودکار، نمای Slicer (موقعیت اسکرول) را با هر تغییری تنظیم می کند.

                  تَب General

                    در این بخش می توان تنظیمات مربوط به اندازه ویژوال، موقعیت آن، عنوان، افکت و سایر موارد را تعیین نمود.

                    مشخصات (Properties)

                      این تَب به شما این امکان را می دهد که اندازه نمودار و موقعیت آن را تغییر دهید. با فعال کردن گزینه Lock aspect ratio هنگام تغییر ابعاد ویژوال، این تغییر با نسبت متناسب تغییر می‌کند. اما اگر این گزینه غیر فعال باشد، می‌توان ابعاد ویژوال را با هر نسبت دلخواهی تغییر داد. در قسمت Position می‌توان موقعیت مکانی ویژوال را از لحاظ افقی و عمودی بودن مشخص کرد.

                      عنوان (Title)

                        این تَب به شما این امکان را می دهد که تنظیمات عنوان نمودار را تغییر دهید. با فعال کردن گزینه Text Wrap اگر عنوان ویژوال بیش از اندازه بلند و طولانی باشد، ادامه آن به خط بعد منتقل می‌شود.

                        جلوه ها (Effects)

                          این تَب به شما این امکان را می دهد که پس زمینه را تغییر دهید و به ویژوال، حاشیه و سایه اضافه کنید. همچنین می توانید میزان شفافیت را نیز در قسمت Transparencyمشخص نمایید.

                          Header Icons

                            این گزینه به شما این امکان را می دهد که آیکون های Header را سفارشی کنید. منظور از آیکون‌های بالای ویژوال، Filters on Visual، Focus Modeو More Options است.

                            Icons

                              به شما این امکان را می دهد که نمادهای مختلف را روشن/خاموش کنید.

                              Alt text

                                به شما این امکان را می دهد که توضیحاتی به اندازه 250 کاراکتر به ویژوال اضافه کنید.

                                اکنون می توانیم نتیجه سفارشی سازی های خود را مشاهده کنیم. اکنون Timeline Slicer از نظر بصری بسیار جذاب تر به نظر می رسد:

                                دیدگاه‌ خود را بنویسید

                                نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

                                اسکرول به بالا