Business IntelligenceKPIMarketing KPIs

نرخ رشد بازار چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از شاخصهای کلیدی عملکرد که اهمیت زیادی برای هر کسب و کار دارد، نرخ رشد بازار یا Market growth rate است.
قبلا شاخص های کلیدی عملکرد در حوزه مشتریان و حوزه مالی را بررسی کردیم.
در این مقاله در واقع هدف پاسخ به این سوال است که بازاری که در آن فعالیت می کنیم تا چه حد پتانسیل رشد در آینده دارد؟ دور نمای این بازار مثبت است یا منفی؟
استراتژی شرکتها زمانی که در یک بازار رو به رشد یا رو به افول هستند متفاوت است.
مهم است بدانیم که این بازار در چه حد در حال بزرگ شدن یا کوچک شدن است.

روشهای محاسبه نرخ رشد بازار

یکی از روشهای محاسبه، تعداد و یا ارزش کالا یا خدمات فروخته شده در بازار است.
مثلا دانستن این که روند مصرف سیگار در یک جامعه دقیقا چگونه است برای شرکتهای دخانیات یا وارد کنندگان احتمالی محصول اهمیت دارد.
یا اینکه برای یک شرکت نرم افزاری اهمیت دارد که بداند اصناف تا چه حد از نرم افزارهای فروشگاهی استفاده می کنند و این روند رو به رشد است یا افول، متاسفانه در این موارد دیتای دقیقی در کشور ما وجود ندارد.

به هر صورت فرمول آن بصورت زیر است:

نر

بازار در حال رشد است یا افول؟

  • اگر نرخ رشد بازار عددی کوچکتر از یک باشد یعنی بازار در حال کوچک شدن است.
  • اگر نرخ رشد بازار عددی بزرگتر از یک باشد نتیجه می گیریم بازار در حال رشد است.

البته دقت داشته باشید که نرخ رشد در صنایع مختلف متفاوت است. برای مثال نرخ رشد بازار شرکتهای پیشرو در زمینه فناوری احتمالا بالاتر از صنایع بالغی مانند خرده فروشی است.

روش های جمع آوری داده

بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز در ایران برای بیشتر موضوعات کار سختی و بعضا غیرممکنی است. حداقل اینکه با هزینه کم معمولا قابل انجام نیست. (البته بستگی به موضوع دارد.)
روشهای پیشنهادی زیر نیز وجود دارد:

  1. نظرسنجی از تامین کنندگان، تولید کنندگان، ارائه دهنده خدمات
  2. بررسی مسیرها و کانالهای توزیع
  3. نظرسنجی از مشتریان و مصرف کنندگان

پیشنهاد می کنیم مقاله سایت investopedia را نیز مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن