Customer KPIsKPI

ارزش طول عمر مشتری (CLV) چیست؟

تا به حال مقالاتی متفاوتی در مورد شاخصهای کلیدی عملکرد مشتریان مطالعه کرده ایم.
پیشنهاد می کنیم مقالات امتیاز خالص ترویج کنندگان، نرخ حفظ مشتری و نرخ مشارکت متعهدانه مشتری و در نهایت رضایت مشتری و نرخ ریزش مشتری را مطالعه بفرمایید. در این مقاله شاخص دیگری که آن هم مربوط به مشتری است را بررسی می کنیم.
از زمان ارتباط مشتری با یک شرکت، هزینه ها و درآمدهایی مربوط به آن مشتری ایجاد می شود. اگر ارزش زمانی این هزینه و درآمدها را محاسبه کنیم به ارزش طول عمر مشتری می رسیم.

برای مثال ممکن با حالات زیر مواجه شویم:

  • بعضی مشتریان برای یک شرکت سودآور هستند و بعضی زیان آور.
  • بعضی مشتریان ممکن است در ابتدای شروع کار سودآور نباشند ولی درصورت حفظ ارتباط به سود دهی برسد یا شاید نرسد.
  • ممکن است برای جذب یک مشتری خیلی هزینه کنیم و بعدا سودآور شود یا زیان آور.
  • ممکن است مشتری در ابتدا سودآور باشد اما با گذشت زمان هزینه های زیادی به شرکت منتقل کند و زیان آور شود.

ارزش طول عمر مشتری، ارزش خالص فعلی (NPV) جریان نقدی به ارتباط با مشتری

فرمول CLV

فرمولهای مختلفی برای محاسبه ارزش طول عمر مشتری وجود دارد.
محاسبات در عمل ساده نیست. با درنظر گرفتن مفروضات زیر فرمول نهایی ارائه می شود:

  1. نرخ حفظ مشتری: در مقاله آن بطور کامل توضیح داده شده است. (r)
  2. نرخ تنزیل: همان هزینه سرمایه استفاده شده است (d)
  3. سود ناخالص سالیانه به ازای هر مشتری (GC)
  4. هزینه حفظ هر مشتری در سال (M): فرض کنیم هزینه در نیمه هر سال پرداخت می شود.
  5. دوره زمانی محاسبات که از 1 تا n فرض می کنیم.
فرمول محاسبه ارزش طول عمر مشتری

حال اگر n به بی نهایت میل کند داریم:

فرمول ساده تر محاسبه ارزش طول عمر مشتری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن