Business Intelligence

Data Governance چیست؟

1.    مقدمه ای بر Data Governance

امروزه “داده‌های خام” از روش‌های مختلف و بدون دسته‌بندی خاصی جمع‌آوری شده و پس از طی مراحل صحت‌سنجی و اعمال قالب‌های مفهومی مختلف به صورت “اطلاعات” قابل تحلیل در دسترس سازمان‌ها و ذی نفعان مختلف قرار می‌گیرند و تاثیر مستقیمی بر خلق ارزش در کسب‌وکار سازمان دارند.

حاکمیت داده می‌تواند به هر سازمانی کمک کند تا در نهایت هم خود سازمان از داده‌ها نفع ببرد و هم دولت و مردم؛ با توجه به اینکه علم داده در قرن 21م به اهمیت خود می‌پردازد، حاکمیت داده طیف گسترده‌ای از چارچوب‌ها و مهارت‌های مرتبط را برای استقرار خود می‌طلبد. باید بدانیم داده‌ها به تنهایی معنا پیدا نمی‌کنند بلکه مدیریت استفاده و تحلیل دقیق، آن‌ها را معنا دار می‌کند و در نهایت داده‌ها به ما کمک می‌کنند تا یک سازمان تصیمیات آگاهانه‌تری در حوزه‌های مختلف از جمله، بازاریابی و فروش، سیاست‌های کلان، سرویس‌دهی، عملیات، منابع انسانی، مالی، مشتریان و … بگیرد

عنوان مثال امروزه داده‌ها به جامعه پزشکی کمک می‌کنند تا با استفاده از حجم وسیعی از اطلاعات مرتبط با بیماری‌ها، مدل‌های پیش‌بینی بهتر برای بیماران خاص در جهت توسعه و بهبود درمان کمک کند مثلا اینکه زمان ترخیص یا ویزیت بیماران خاص چه زمانی باشد. یا در حوزه پیش بینی بلایا و اتفاقات طبیعی مثل سیل و …  کمک کند و یا در حوزه بانکی جهت جلوگیری و کنترل کلاهبرداری و فساد کمک کند و در هر زمینه و صنعتی کارآمد باشد

1.1.  اهمیت حاکمیت داده:

ارزش اطلاعات در کسب و کار و تصمیم‌گیری در فضای رقابتی امروزی، بر هیچ کس پوشیده نیست که با توجه به حجم عظیم اطلاعات، سرعت بالای تولید و تنوع زیاد داده‌ها تفکیک اطلاعات ارزشمند بسیار اهمیت می‌یابد. در حال حاضر حجم داده‌های تولید شده، از حجم داده‌های قابل مدیریت بیشتر است و هزینه نگهداری از کلیه داده‌های تولید شده که ممکن است بخشی از آنها هرگز مورد استفاده قرار نگیرند، بسیار بالاست.

1.2.  نکات مهم و قابل اهمیت در خصوص حاکمیت داده‌:

مهم نیست ما چه کسی و چه سازمانی هستیم! مهم نیست که ما داده را تولید و مصرف می‌کنیم؛ برای استقرار حاکمیت داده نیاز به داده‌های با کیفیت هست، یعنی داده‌هایی که دقیق، مدیریت شده و درست نگهداری شوند.


  • باید بدانیم داده‌ها دقیقا کجا قرار دارند، چه کسی و چه بخشی از سازمان مالک آن‌ها هستند و آیا داده‌ها در حال حاضر در جریان (مورد استفاده) هستند و چگونه می‌توان آن را بصورت صحیح و برای استفاده‌های بعدی ذخیره نمود.
  • باید ابزارها و مهارت‌های مرتبط با این حوزه بکارگیری شود.

لذا اگر این کارها بدرستی و دقیق انجام شود، ارزش تمام این داده‌ها افزایش یافته و برای آینده سازمان بسیار مفید خواهد بود و بسیاری از چالش‌های پیش روی سازمان را حل خواهد کرد.

مثال:

فرض کنید شما در داده‌های فروش سازمان خود، اطلاعات افرادی که محصولات شما را خریداری می‌کنند مثلا چه چیزی، چند بار، در چه باز زمانی و حتی از مکانی که خرید کرده‌اند را ندارید و یا حتی این اطلاعات را دارید ولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ قطعا سازمان شما نسبت به رفتار بازار کور می‌باشد لذا شما برای جذب مشتری جدید و میزان تولید محصول و نگه داشتن مشتریان جاری خود ضعف اساسی دارید. به همین دلیل حاکمیت داده، به داشتن داده‌های با کیفیت تاکید می‌نماید.

  • باید در نظر داشت در استقرار حاکمیت داده، وقتی شما از داده‌های حساس استفاده می‌نمایید، الزامات قانونی از استفاده از داده‌ها را رعایت می‌کنید.(توضیح تکمیلی ایم مهم در مقاله بعدی ارائه می‌گردد.)

1.3.  مدیریت داده:

در واقع استفاده از داده‌ها به منظور تصمیم‌گیری در سازمان، مدیریت داده یا مدیریت اطلاعات نامیده می‌شود. امروزه می‌توان گفت تقریباً تمام سازمان‌ها از مدیریت داده استفاده می‌نمایند؛ اما با این وجود باید پرسیده شود که آیا داده‌هایمان را بدرستی می‌فهمیم و مدیریت می‌کنیم و آیا بیشترین ارزش را از آن‌ها می‌گیریم!؟

باید بدانیم که هر سازمان در جایی قرار دارد که مدیریت ضعیت از داده در یک سو هستند و مدیریت داده‌های با کارایی بالا در یک سوی دیگر قرار دارند. لذا عملکرد مدیریت دقیق داده سازمان شما در جایی قرار دارد که شما مدیریت داده‌ها را کنترل می‌نمایید و بین داده‌های ناکارآمد و داده‌های با کیفیت مدیریت دارید.

برای دستیابی عملکرد بالا در مدیریت داده‌ها، باید در نظر داشت و این سوال پرسیده شود آیا سیاست‌ها و فرآیندها، مسئولیت پذیری، ساختار تصمیم گیری و قوانین اجرایی در مدیریت داده ها در سازمان وجود دارد یا خیر؟

1.4.  تفاوت مدیریت داده و حاکمیت داده:

در واقع پیاده سازی موارد ارائه شده در بالا، حاکمیت داده نامیده می‌شود. حاکیمت داده‌ یعنی داده‌هایی که بخوبی مدیریت شوند. در نتیجه این تعاریف مشخص می‌کند تا بدانیم مدیریت داده‌ها و حاکمیت داده‌ها دو چیز متفاوت هستند؛ مدیریت داده‌ها مرتبط به استفاده از داده‌ها برای تصمیم گیری‌های خوب تجاری است. اما حاکمیت داده مربوط به میزان استفاده از رفتار منضبط (اصول و رکن‌های اصلی حاکمیت داده) در کل سازمان در نحوه مدیریت آن داده‌ها می‌باشد.

بنابراین اکثر سازمان‌ها، داده‌ها را مدیریت می‌کنند، اما تعداد بسیار کمی از آن‌‌ها روش‌های استفاده از داده‌ها را که حاکمیت داده می‌باشد را به خوبی انجام نمی‌دهند.

مطالب تکمیلی در خصوص پیاده سازی در مقاله بعدی ارایه می‌گردد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن